månadsarkiv: oktober 2017

Bedömning och feedback – hur gör vi i NO:n?

Idag har eleverna fått tillbaka sina NO-prov som handlade om Fjällen och Alperna.

Eleverna har idag mött begreppet ”formativ bedömning”. Man kan säga att det är ett motsatt begrepp till summativ bedömning som handlar om att feedbacken från lärare till elev är av summativ karaktär, det vill säga ”du hade fyra av sex rätt på provet”.

Formativ bedömning utgår istället från att kontinuerligt synliggöra målen för arbetsområdet och återkopplingen handlar om att tala om hur eleven ska arbeta vidare för att nå målen. Är målen uppnådda kan feedbacken handla om hur eleven fördjupar och breddar sina resonemang eller beskrivningar.

För att synliggöra olika kunskapsnivåer på svaren har vi idag arbetat med elevexempel från andra elever. Utefter en matris har eleverna själva bedömt elevtexter och beskrivit varför ett svar har en tydlig förklaring eller hur ett begrepp kan sättas in i ett sammanhang. Efter att vi gått igenom flera elevexempel fick eleverna tillbaka sina prov och därefter kunde de analysera sina uppgifter efter samma matris.

Bedömningen eleverna fick ta del av idag fokuserar på denna framåtsyftande feedback av förmågorna begrepp, förklara och resonera. Detta är en lärprocess och med det här sättet att ge och ta emot feedback och vi är övertygade om, liksom forskning visar, att vinningen kommer sedan när eleverna ska göra nästa prov och också sätta upp mål för sin utveckling.

Arbetet med proven är inte klara än så dessa har inte skickats hem denna vecka.

Det finns mycket utforskat om formativ bedömning. Här är en länk till Skolverkets information:

https://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/formativ-bedomning-1.223359

/Maria