Författararkiv: admin

Labb Matspjälkningen

 

Dagen laboration handlade om första steget i matspjälkningsprocessen. Vi fick men hjälp av jod se hur salivens enzym amylas bröt ner kolhydrater i maten.

Alla våra lektioner som rör kroppen kommer samlas i en digital bok i appen Book Creator på elevernas iPad. Eleverna har blivit grymma på att snabbt skapa informativa kollage efter en lektion.

 

Bedömning och feedback – hur gör vi i NO:n?

Idag har eleverna fått tillbaka sina NO-prov som handlade om Fjällen och Alperna.

Eleverna har idag mött begreppet ”formativ bedömning”. Man kan säga att det är ett motsatt begrepp till summativ bedömning som handlar om att feedbacken från lärare till elev är av summativ karaktär, det vill säga ”du hade fyra av sex rätt på provet”.

Formativ bedömning utgår istället från att kontinuerligt synliggöra målen för arbetsområdet och återkopplingen handlar om att tala om hur eleven ska arbeta vidare för att nå målen. Är målen uppnådda kan feedbacken handla om hur eleven fördjupar och breddar sina resonemang eller beskrivningar.

För att synliggöra olika kunskapsnivåer på svaren har vi idag arbetat med elevexempel från andra elever. Utefter en matris har eleverna själva bedömt elevtexter och beskrivit varför ett svar har en tydlig förklaring eller hur ett begrepp kan sättas in i ett sammanhang. Efter att vi gått igenom flera elevexempel fick eleverna tillbaka sina prov och därefter kunde de analysera sina uppgifter efter samma matris.

Bedömningen eleverna fick ta del av idag fokuserar på denna framåtsyftande feedback av förmågorna begrepp, förklara och resonera. Detta är en lärprocess och med det här sättet att ge och ta emot feedback och vi är övertygade om, liksom forskning visar, att vinningen kommer sedan när eleverna ska göra nästa prov och också sätta upp mål för sin utveckling.

Arbetet med proven är inte klara än så dessa har inte skickats hem denna vecka.

Det finns mycket utforskat om formativ bedömning. Här är en länk till Skolverkets information:

https://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/formativ-bedomning-1.223359

/Maria

Så stolt!

Vilka fantastiska elever jag har!
Idag har vi haft besöket från Lekolar och de höll tillsammans med mig en lektion med roboten KUBO.
Alla elever visade tydligt att de behärskar grunderna i programmering och utmanade besökarna med frågor. Klassen arbetade snabbt och följde noga instruktionerna. Trots ett lekfullt arbetssätt kunde de lätt avbrytas för snabba instruktioner och de skrev imponerande utvärderingar när det bara var 5 min kvar på lektionen.

Underbara elever!

Mer bloggande om matematik – nu har provresultaten lämnats åter till eleverna

Det matematik-prov som eleverna hade förra veckan har de igår fått tillbaka. Provet ger inga totalpoäng i siffror utan istället har eleverna visat, genom sina lösningar och uträkningar, olika förmågor som gett olika ”bokstavs-poäng”. M=metodförmåga, B=begreppsförmåga, K=kommunikationsförmåga och/eller P=problemslösningsförmåga. Olika uppgifter på provet speglar olika förmågor. Eleverna har på gårdagens matte-lektion själva fått träna sig i att bedöma elevexempel för att förstå vad som krävs i de olika förmågorna.

Eleverna ser på detta sätt tydligt själva vilka förmågor de behöver utveckla och vi hjälper dem i att veta vad en förmåga handlar om samt hur man kan utveckla sig inom den. Ett matematikprov såsom detta är endast en del av alla bedömningstillfällen som ges här i skolan.

Eleverna har proven, lösningsbladen samt bedömningsmatrisen digitalt i sina iPads och har fått i uppdrag att visa er därhemma.

Hälsningar Maria och Åsa

Garderobsrensning?

Hej
Efterlyser stora föräldraskjortor som kan användas till att skydda kläder under kemi och bildlektioner. Om ni kan avvara någon så vore vi tacksamma. Önskar 30 st så om någon har fler stycken så skicka gärna med dessa till skolan.
Mvh Maria