Författararkiv: admin

Så stolt!

Vilka fantastiska elever jag har!
Idag har vi haft besöket från Lekolar och de höll tillsammans med mig en lektion med roboten KUBO.
Alla elever visade tydligt att de behärskar grunderna i programmering och utmanade besökarna med frågor. Klassen arbetade snabbt och följde noga instruktionerna. Trots ett lekfullt arbetssätt kunde de lätt avbrytas för snabba instruktioner och de skrev imponerande utvärderingar när det bara var 5 min kvar på lektionen.

Underbara elever!

Mer bloggande om matematik – nu har provresultaten lämnats åter till eleverna

Det matematik-prov som eleverna hade förra veckan har de igår fått tillbaka. Provet ger inga totalpoäng i siffror utan istället har eleverna visat, genom sina lösningar och uträkningar, olika förmågor som gett olika ”bokstavs-poäng”. M=metodförmåga, B=begreppsförmåga, K=kommunikationsförmåga och/eller P=problemslösningsförmåga. Olika uppgifter på provet speglar olika förmågor. Eleverna har på gårdagens matte-lektion själva fått träna sig i att bedöma elevexempel för att förstå vad som krävs i de olika förmågorna.

Eleverna ser på detta sätt tydligt själva vilka förmågor de behöver utveckla och vi hjälper dem i att veta vad en förmåga handlar om samt hur man kan utveckla sig inom den. Ett matematikprov såsom detta är endast en del av alla bedömningstillfällen som ges här i skolan.

Eleverna har proven, lösningsbladen samt bedömningsmatrisen digitalt i sina iPads och har fått i uppdrag att visa er därhemma.

Hälsningar Maria och Åsa

Garderobsrensning?

Hej
Efterlyser stora föräldraskjortor som kan användas till att skydda kläder under kemi och bildlektioner. Om ni kan avvara någon så vore vi tacksamma. Önskar 30 st så om någon har fler stycken så skicka gärna med dessa till skolan.
Mvh Maria

I no-undervisningen får eleverna växelvis möta kemins och teknikens värld. Vi utforskar kristaller genom ett laborativt arbetssätt i kemin och i tekniken programmerar vi i både code.org samt med våra micro:bits. I båda fallen handlar det om block-programmering och eleverna visar stora framsteg!

Efter att ha fokuserat på längdenheter och volymenheter ett tag i matematiken gav vi oss idag in på området vikt. Nu är det dags att utmana eleverna hemma att få uppskatta vikter, omvandla från hektogram till kilogram och så vidare när tillfälle ges.

Vi vet att:
1 kg = 10 hg
1 hg = 100 g
1 kg = 1000 g

Hej från lärarna

Eleverna har i veckan fått tillbaka sina matematiktest som gjordes innan sportlovet. Det handlade om längdenheter. Alla elever har provet, beräkningsbladen och ett summerande försättsblad fotograferat i Showbie och IUP-mappen där. Vi vill att ni tar del av dessa tillsammans med era barn då ni inte har tillgång till denna mappen med föräldrainlogget.

Önskar er alla en trevlig helg,

Maria och Åsa

NO under våren

Denna termin kommer vi i NO att läsa ämnena Kemi och Teknik
Vi startar med kemi och då om vatten och luft. s. 62-77 i boken Koll på NO.
Under terminen kommer vi ha tillgång till NTA-lådan ”Kemiförsök”. Med hjälp av den kommer vi laborera med olika vita ämnen.

I tekniken kommer börja med att programmera på våra iPads. Hur detta kommer gå till återkommer jag med lite senare.

Vi kommer i Kemi att utveckla elevernas förmågorna att:
-genomföra systematiska undersökningar i kemi
-använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

Jag ser fram emot en spännande NO-termin!
Mvh Maria